عبدالزهرا مسافر

روش های نوین تربیت فرزندان

روش های نوین تربیت فرزندان

عبدالزهرا مسافر

سلام بر قبر مخفی زهرا
این بنده ی بی وفا، در سایه توجهات ام أبیها (سلام الله علیها) با عنایت خاتم الأنبیاء (علیه وآله صلوات الله) و برای رضایت خاتم الأوصیاء(عجل االله فرجه) بر آن است که در این تارنما با ارائه روش های نوین علمی ،قرآنی به والدین جهت تربیت فرزندانی مهدی باور و مهدی یاور یاری رساند.
امید است که مرضی آن دُردانه یِ یگانه قرار گیرد که رضایت حق تعالی در گروِ رضایت اوست.

تربیت به وسیله ی محبت

دوست داشتن قلبى و ابراز نمودن این محبت و میل باطنى سبب تحریک و بارورى غرایز نهفته در نهاد کودکان و نوجوانان و در نتیجه، زمینه خوش بینى به برنامه‏ هاى تربیتى آنان آماده مى‏ شود. با توجه به این تأثیرات مثبت، پیشوایان دین براى زمینه‏ سازى و ایجاد نشاط روحى کودکان و نوجوانان به آنها ابراز علاقه و شخصیت آنها را در منظر دیگران تقویت مى‏ کردند تا نیروهاى خلاق درون آنها شکوفا شود و براى تربیت صحیح دینى آماده شوند.

محبت کردن به کودکان، به آنها یاد می دهد که باید محبت کردن به دیگران را هم دوست داشته باشند و در کنار احساس ارزشمندى در خویش و اعتماد به نفس در کارها، به ارزشمندى دیگران نیز توجه کنند. همان طور که اگر به کودکان بى‏ اعتنایى شود و خواسته‏ هاى درونى آنها برآورده نگردد و به احساسات و عواطف و علایق آنها توجه نشود، در خود احساس بى ‏ارزشى مى‏ کنند و بدین وسیله، از خود رفتارهاى منفى نشان مى‏ دهند و زاویه دیدشان نسبت به بسیارى از پدیده ‏هاى اطراف تغییر مى‏ کند.

 

اعتدال در ابراز محبت

باید توجه داشت که در ابراز محبت به کودکان هیچ گاه نباید افراط و زیاده‏ روى کرد؛ زیرا محبت زیاد، باعث مى‏ شود کودکان از نظر شخصیت فردى و اجتماعى دچار ضعف شوند و افرادى زودرنج، لجباز و گاهى خودخواه بار آیند و در برابر مشکلات جامعه و معضلات طبیعى که در زندگى وجود دارد، دچار سردرگمى و تنش ‏هاى روحى گردند.

ادامه  دارد....

پی نوشت:

1- الطبرسى، رضى‏ الدین، ابى‏ الحسن بن‏ فضل، مکارم الاخلاق، ص247، مؤسسه الاعلمى، 1392.

عبدالزهرا مسافر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی